Deze gewoontes verergeren gewrichtspijn


Een chronische aandoening aan de gewrichten, zoals artrose kan erg veel last geven. Op ArtroseBlog hebben we al veel gesproken over wat je zelf kan doen in de strijdt tegen gewrichtspijn. Maar zelfs met de beste bedoelingen blijft het moeilijk om bepaalde gewoontes af te leren. Daarom zes aandachtspunten zodat je hieraan weer wordt herinnerd.

  1. Denk niet dat je het aangedane gewricht niet mag belasten met oefeningen. Dit is juist goed om gewrichtspijn en stijfheid te verminderen. Veel mensen met artrose zijn ervoor bang dat de oefening de pijn doet toenemen en kiezen ervoor om het te vermijden. Maar het is de inactiviteit van het gewricht dat de meeste pijn veroorzaakt (rust is roest), het kan zelfs op lange termijn tot invaliditeit leiden. Door de spieren te versterken die het gewricht ondersteunen verbetert je de mobiliteit (minder stijf). Om de voordelen van de oefening te kunnen ervaren, moet je beginnen alles langzaam op te bouwen rustige oefeningen.
  2. Stop met doorgaan, probeer een balans te vinden. Mensen hebben moeite om het evenwicht te vinden tussen rust en activiteit. Rusten kan je helpen want je voelt je tijdelijk beter maar het mag geen vaste manier van leven zijn.
  3. Stop met het eten van ongezonde voeding. Gezonde voeding en het onderhouden van het ideale gewicht is erg belangrijk voor mensen met gewrichtspijn. Zelfs met matige gewichtstoename belast je de gewrichten en kan de pijn toenemen.
  4. Stop met het vermijden van hulpmiddelen, omdat je trots in de weg zit. Een stok, rollator of rolstoel kan nodig zijn voor sommige mensen. Leg je daar bij neer, het is soms niet anders, het is belangrijk dat je gewoon blijft lopen en bewegen en daar zijn de juiste hulpmiddelen voor ontwikkeld.
  5. Stop met te denken dat de artrose weg gaat. Er is momenteel nog geen genezing. Vroegtijdige diagnose en behandeling kunnen helpen bij het beheren van de symptomen en de progressie van de ziekte, maar voor de meeste mensen geldt dat de ziekte niet over gaat.
  6. Stop met je schuldig te voelen. Gewrichtspijn kan in de weg staan van het uitvoeren van de dagelijkse taken en de verantwoordelijkheden thuis of op het werk. Schuldig voelen moet je niet doen, daar schiet je niets mee op. De omgeving moet het accepteren en zich er bij neerleggen dat je niet meer alles kunt doen zoals vroeger.
Deze gewoontes verergeren gewrichtspijn
5 (100%) 1 vote


Over Maarten de Boer 163 Artikelen
Voor een groot deel hebben we zelf controle over onze eigen gezondheid. Ik ben Maarten de Boer en heb in 2010 ArtroseBlog opgericht. Graag houd ik u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen omtrent gewrichtsklachten met onze Nieuwsbrief.

10 Comments

  1. Ook ik ervaar voor mezelf, dat ik het moeilijk vind om te accepteren, dat het leven anders is geworden door de pijn. Een aanrader om het lopen te vergemakkelijken zijn loopfietsen. Mijn zorgverzekering heeft de loopfiets in het basispakket. IK heb een loopfiets aangevraagd met een rapport van ergotherapeut en diagnose specialist. Toch bewegen en minder belasten.

  2. Wat hier staat is zo en het is niet anders. Als je Artrose hebt, denk aan de dingen die je nog wel kan. Ik heb zelf bijna in elk gewricht artrose maar blijf positief. Dat is beter, hoe moeilijk het ook allemaal is. Sterkte en groetjes, Sil.

  3. Met name punt 3, ongezonde voeding, ben ik naar geinteresseerd. Heb je daar links voor die ik kan gebruiken om aan mijn huisarts te laten zien?

  4. Waarom zijn er in de dierenwereld wel goeie medicijnen tegen artrose en in de humane wereld niet? En heeft u een linkje naar zorgverzekeringen wat zij vergoeden?

    • Helaas loopt Nederland achter op medische innovatie. Voor diergeneeskunde gelden andere regels waardoor innovatie gemakkelijker is toe te passen. Een interessant artikel hierover staat op Celgene.

      Informatie en diensten bij artrose m.b.t. zorgverzekeringen vind je hier hier.

  5. Hallo
    Ik heb 4 jaar geleden n aanrijding gehad en had 15 botbreuken in een been, ik ben toen van dr. rath osteforte en prolynsin gaan gebruiken en vd holland en barret msm 1000 en c1000 en vd ayurveda ontvochtigers en om de wond te laten dichtgaan. Ben naam even kwijt.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*