Artrose klachten verminderen door snelle springoefeningen

Uit een recent uitgevoerde studie blijkt dat trainen met een hoge belasting het kraakbeen rondom de knieschijf versterkt bij vrouwen in de menopauze, die verhoogd risico lopen op osteoporose en artrose .

Zo werd de studie uitgevoerd

De effecten van een bepaalde ‘high-impact’ trainingsmethode op de ontwikkeling van slijtage van kraakbeen en de manifestatie van artrose in de knieën van middelbare vrouwen werd gemeten voor, tijdens en na afronding van de testperiode. Gedurende 12 maanden werden 80 vrouwen tussen de 50 en 65 jaar oud, die op een gerandomiseerde wijze waren geselecteerd en allen regelmatig last ondervonden van kniepijn, verdeeld in een test- en controlegroep. De testgroep moest drie keer per week een pittige training doorlopen, terwijl de controlegroep niet deelnam aan de speciale trainingsroutine. Door middel van het uitvoeren van MRI scans werd de conditie van het kraakbeen op vaste momenten geregistreerd om mogelijke verslechtering of verbetering van de testsubjecten medische situatie vast te leggen.

Bevindingen van de studie

Na afronding van het onderzoek bleek dat springen en snelle, dynamische bewegingsoefeningen de sterkte en dikte van het kraakbeen rondom de knieën versterkte. Deze bevindingen waren opmerkelijk daar er doorgaans wordt verondersteld dat dit type activiteiten juist gevaarlijk voor mensen met knieklachten zou zijn. Nu blijkt die aanname nooit wetenschappelijk gestaafd te zijn, maar slechts een veronderstelling is die door vele voor waarheid wordt aangenomen.

Interpretatie van de redactie

Vaker zien we aanleiding dat regelmatig sporten de conditie van botten, spieren en kraakbeen verbeterd. Stilzitten is het ergste wat je kunt doen als je beginnende artrose klachten ondervind, daar het je sociale leven isoleert en het in stijvere spieren, gewrichten en een sneller achteruitgang van het kraakbeen resulteert.

Vooral het inplannen van high intensity training, zoals HIIT of groeplessen bodypump en andere snelle, belastende en diverse oefeningen met weinig rust er tussen in, draagt bij aan een gezonde levensstijl en minder (hevige) kans op artrose klachten.

 

Bron:

Koli J, Multanen J, Kujala UM, Häkkinen A, Nieminen MT, Kautiainen H, Lammentausta E, Jämsä T, Ahola R, Selänne H, Kiviranta I, Heinonen A. Effect of Exercise on Patellar Cartilage in Women with Mild Knee Osteoarthritis. Medicine & Science in Sports & Exercise; Post Acceptance: February 9, 2015. doi: 10.1249/MSS.0000000000000629 [Published Ahead-of-Print].

Artrose klachten verminderen door snelle springoefeningen
Geef uw beoordeling aan dit artikel

Over Maarten de Boer 117 Artikelen
Voor een groot deel hebben we zelf controle over onze eigen gezondheid. Ik ben Maarten de Boer en heb in 2010 ArtroseBlog opgericht. Graag houd ik u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen omtrent gewrichtsklachten.

1 Comment

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*