Artrose is vaak te wijten aan het verouderingsproces, bij het ouder worden neemt geleidelijk de kwaliteit van het kraakbeen af en je lichaam is niet in staat om nieuw kraakbeen aan te maken (artrose). Leeftijd is echter niet de enige risicofactor bij artrose, zoals je aan onderstaande opsomming van risicofactoren kunt aflezen.

Risicofactoren:

  • Geslacht
  • Erfelijkheid
  • Overgewicht
  • Zware belasting van de gewrichten
  • Te weinig lichaamsbeweging
  • Lagere botmassa
  • Beschadiging van het kraakbeen
  • Verkeerde voeding
  • Rookverslaving

Geslacht en artrose

Bij vrouwen komt artrose vaker voor dan bij mannen. De verklaring hiervoor is dat bij mannen één X- en Y-chromosoom het genetisch profiel uitmaken er bij vrouwen sprake is van twee X-chromosomen. Juist in het X-chromosoom zitten meer genen die de kans op reumatische ziektes veroorzaken.

Erfelijkheid en artrose

In sommige families komt artrose vaker (en heviger) voor dan in andere families. Jammer genoeg wordt er in de genen die verantwoordelijk zijn voor de aanmaak van kraakbeen een defect doorgegeven die artrose als gevolg (kan) hebben. In het geval je hiervan op de hoogte bent raden wij je aan in de gaten te houden of je zelf artrose gaat ontwikkelen.

Mensen met afwijkende gewrichtsvorming, waarvan scoliose een goed voorbeeld is, lopen ook een verhoogd risico op de vorming van artrose.

Overgewicht en artrose

Bij (zwaar) overgewicht drukt er meer gewicht op botten en gewrichten. Het menselijk lichaam is er niet voor gemaakt om langdurig de belasting van te veel gewicht aan te kunnen. Daarnaast leeft men tegenwoordig veel langer dan vroeger en moet slijtage langer voorkomen dienen te worden. Extra belasting als gevolg van de aanwezigheid van overtollige kilo’s versnelt de slijtage die artrose tot gevolg heeft. Door op een gezonde manier af te vallen naar het met het BMI aangeraden streefgewicht voorkomt de snelle opkomst van artrose(klachten).

Zware belasting van de gewrichten en artrose

Sporters die altijd het uiterste van zichzelf hebben gevergd of mensen die jarenlang in de bouw hebben gewerkt ontwikkelen op den duur artrose. Dit komt doordat er op momenten te veel belasting is gezet op de gewrichten, zonder dat hiervan tijdig hersteld kon worden. Bij zware belasting neemt de kans op beschadiging en slijtage toe en wanneer hier niet voldoende rust op volgt zal de conditie en dikte van het kraakbeen alleen maar verder afnemen.

Te weinig lichaamsbeweging en artrose

Waar een te zwaar lichaamsgewicht en te belastend sporten de opkomst van artrose kunnen versnellen, is te weinig bewegen ook af te raden. Door met mate te sporten versterkt je spieren, botten, gewrichten en het kraakbeen. Wissel dagen met gematigde sportintensiteit daarom af met rustdagen zodat het lichaam voldoende tijd heeft om te herstellen van de sportbelasting.

Lagere botmassa en artrose

Bij een lagere botmassa loop je eerder de kans dat het gewrichtsbot helemaal is weggesleten en het kraakbeen aangetast kan worden. Mensen met een lage botmassa behoren hierdoor tot de risicogroep voor vroegtijdige artrose.

Eerdere beschadiging van het kraakbeen en artrose

Als gevolg van een valpartij, een hevige stoot tegen een gewricht of een (kijk)operatie kan het gebeuren dat het kraakbeen beschadigd is geraakt. Indien dit niet tijdig weet te herstellen kan de ontwikkeling van artrose in een stroomversnelling geraken.

Verkeerde voeding en artrose

Het er op een lange periode op na houden van een ongezond eetpatroon heeft een negatieve invloed op de gezondheid van het kraakbeen. Door gezonder te gaan eten kan het tij gekeerd worden en neemt de kwaliteit van het kraakbeen weer toe. Denk hierbij aan het toevoegen van kiemgroenten, broccoli en fruit om het natuurlijk herstel van kraakbeen te bevorderen.

Rookverslaving en artrose

Roken is niet alleen slecht voor je luchtwegen en cardiovasculaire conditie, maar heeft ook een negatieve invloed op de pijntolerantie van artrosepatiënten.

Adviezen

Als je de risicofactoren van artrose wenst te voorkomen of de symptomen ervan wilt verzachten kun je een aantal adviezen tot navolging geven. Lees verder >>

Risicofactoren bij artrose
Geef uw beoordeling aan dit artikel


Opt In Image
Gratis het ebook ‘Gewrichtspijn, verleden tijd’
Heldere antwoorden op uw vragen

Meer dan één miljoen mensen in Nederland ondervinden dagelijks last van artrose. Bewegen gaat steeds moeilijker en de gewrichten worden stijf en pijnlijk. Omdat het moeilijk is de juiste informatie te vinden biedt ArtroseBlog dit heldere naslagwerk aan met de nieuwste inzichten omtrent gewrichtsklachten.