Glucosamine, waarom heb je het nodig?


Ken je het gevoel, dat alles lijkt vast te zitten als je wilt opstaan? Pijn in gewrichten is vervelend, helemaal als je er dagelijks last van hebt. Maar wat is daar aan te doen en welke rol speelt glucosamine daarin?

De rol van glucosamine en gewrichten
Glucosamine is belangrijk voor gewrichten. Een gewricht verbindt twee botten aan elkaar, het werkt  als een soort scharnier en zorgt ervoor dat je soepel beweegt. De druk die uit het bewegen voortkomt wordt opgevangen door het kraakbeen dat tussen de gewrichten zit. Je kunt kraakbeen dus zien als een soort stootkussen, en glucosamine speelt een rol in de veerkracht van het kraakbeen.

Wat is glucosamine?
Glucosamine is een eiwit in het kraakbeen, bindweefsel en vloeistof in de gewrichten. Glucosamine vind je niet in voedingsmiddelen want het is een stof die je lichaam zelf aanmaakt. Uit voeding maakt je lichaam glucose aan en dit vormt samen met aminozuren (bouwstoffen van eiwitten) glucosamine.

Wat doet glucosamine?
Glucosamine helpt de balans tussen de opbouw en afbraak van kraakbeencellen goed te houden. Ook helpt het de hoeveelheid vloeistof in het kraakbeen en de kwaliteit van de gewrichtsvloeistof goed te houden. Dat samen houdt het ongemakken aan de gewrichten tegen.

Een stram gevoel?
Na ongeveer je 40e jaar wordt de aanmaak van glucosamine minder en dat kun je merken door een stram gevoel. Het wordt voor je lichaam steeds moeilijker om de balans tussen de opbouw en de afbraak van kraakbeencellen goed te houden. Dit kun je bijvoorbeeld merken aan een stram gevoel als je ’s ochtends wakker wordt en je bed uit wilt gaan, maar het kan ook weer opkomen als je een tijdje hebt gezeten en weer wilt opstaan. Wist je bijvoorbeeld dat ongeveer de helft van de mensen boven de 65 jaar last hebben van hun gewrichten?

Wanneer heb je behoefte aan extra glucosamine?
Naast dat je na je 40e jaar last hebt van een stram gevoel, kan het in sommige situaties goed zijn om glucosamine ter aanvulling te nemen. Denk bijvoorbeeld aan mensen die intensief sporten, zwaar lichamelijk werk verrichten of overgewicht hebben. In die situaties worden je gewrichten extra belast en is extra glucosamine welkom. Maar ook beweging is goed voor de bot aanmaak en zorgt voor stevige spieren en gewrichten. Probeer daarom dagelijks voldoende te bewegen.

Hoe kom je aan extra glucosamine?
Je kunt extra glucosamine binnenkrijgen via voedingssupplementen. De glucosamine in voedingssupplementen wordt gemaakt van schaaldieren zoals garnalen en de schilden van krabben. Er is veel onderzoek gedaan naar de werking en hoeveelheid van glucosamine.


Over glucosamine en het effect ervan op artrose wordt regelmatig nieuws gepubliceerd. Op Artrose-blog.nl lees je over de nieuwste wetenschappelijke onderzoeken en toepassingen. Glucosamine vormt als belangrijke aminosuiker in het kraakbeen namelijk een cruciale rol bij de aanmaak van nieuwe kraakbeencellen.


 

Glucosamine, waarom heb je het nodig?
Geef uw beoordeling aan dit artikel


Over Maarten de Boer 163 Artikelen
Voor een groot deel hebben we zelf controle over onze eigen gezondheid. Ik ben Maarten de Boer en heb in 2010 ArtroseBlog opgericht. Graag houd ik u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen omtrent gewrichtsklachten met onze Nieuwsbrief.

1 Comment

1 Trackback / Pingback

  1. Glucosamine behoudt kraakbeen bij knieartrose | Artrose-blog.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*