Koude-intolerantie bij artritis


“Wanneer het gaat regenen of sneeuwen, voel ik dat in mijn gewrichten,” wordt vaak gezegd door mensen met artritis (ontsteking van een gewricht). Door het hebben van artritis kunt u een accurate voorspelling van het weer geven, vooral wanneer de kou nadert. De winter kan daarom een moeilijke tijd van het jaar zijn voor mensen met chronische reumatische symptomen. Als u niet beschikt over de luxe om aan de sneeuw te ontsnappen zijn hier enkele tips hoe u met artritis tijdens het koude weer kunt omgaan.

  • Blijf actief. In de wintermaanden hebben mensen de neiging om op de bank te blijven zitten. Minder actief zijn kan leiden tot een meer stijfheid en een verhoogde spierspanning. Als het weer te verraderlijk is om naar buiten te gaan, ga dan op zoek naar activiteiten die u in uw eigen huis kunt doen. Met eenvoudige gewichten of een fitness bal heeft u al vele verschillende trainingsmogelijkheden.
  • Vermijd zware activiteiten. Hoewel het belangrijk is om actief te blijven, kunt u het best zware activiteiten vermijden zoals sneeuwschuiven. Maar als u moet, schuif dan altijd de sneeuw opzij in plaats van de sneeuw te proberen te tillen met een sneeuwschop. En vergeet niet te letten op de juiste lichaamshouding om uw rug en uw gewrichten te beschermen.
  • Blijf buitenshuis warm. Zorg ervoor dat u goed ingepakt bent om uw gewrichten te beschermen tegen de kou. Handen en voeten zijn bijzonder kwetsbaar voor het koude weer. Voorkom dat uw voeten niet nat worden door het dragen van sokken en waterdichte laarzen. Kies kleding dat ademend is en wat vocht transporteert van je huid.
  • Draag de juiste schoenen. Artritis in uw lager gelegen gewrichten vermindert uw balans, waardoor u een groter risico heeft om te vallen. Zorg ervoor dat u de juiste schoenen heeft die zeer stevig zijn en een goede stabiliteit bieden, vooral als het buiten ijzig is. U kunt zelfs overwegen om een aantal ondersteunende slippers voor binnenshuis aan te schaffen om uw gewrichten wat extra demping te geven.
  • Neem een warm bad. De warmte voelt goed en helpt uw gewrichten los te komen. Goed is om in bad een paar eenvoudige rekoefeningen te doen; maar zorg ervoor dat u zit om slippen of vallen te voorkomen. U kunt zelfs kijken naar een lokaal verwarmd of overdekt zwembad voor extra trainingsmogelijkheden.
  • Onderhouden van een gezonde voeding. Tijdens de wintermaanden eten we vaker ongezonder. Het teveel aan gewicht is een extra belast op uw gewrichten, waardoor artritis symptomen verergeren.
  • Profiteer van de mooie, zonnige winterse dag. De zon helpt ons aan vitamine D, wat heel belangrijk is voor de gezondheid van de botten. Slechts 10 minuten zon heeft al een positief effect op uw algehele gezondheid. Het kan zelfs uw geestelijke welzijn bevorderen en het houdt u positief en energiek de hele winter door.

Als uw symptomen nog steeds ondraaglijk blijven tijdens de koude wintermaanden na het volgen van deze tips, overleg dan met uw arts over andere opties. En denk eraan, voordat u het weet is het alweer voorjaar en dan is de zomer om de hoek.

Koude-intolerantie bij artritis
Geef uw beoordeling aan dit artikel


Over Maarten de Boer 163 Artikelen
Voor een groot deel hebben we zelf controle over onze eigen gezondheid. Ik ben Maarten de Boer en heb in 2010 ArtroseBlog opgericht. Graag houd ik u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen omtrent gewrichtsklachten met onze Nieuwsbrief.

6 Comments

  1. Ik kan vrij accuraat voorspellen dat het gaat regenen. En zo nu en dan ook dat het een langere periode van regenen gaat worden, want hoe langer mijn knie van te voren gaat jengelen en niet meer stopt, des te langer de regenperiode duurt. Wie heeft er nog meer dezelfde ervaringen?

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*