Wat kun je tegen artrose doen zonder medicijnen te gebruiken

Leven met artrose zonder medicijnen

Veel mensen met artrose zijn ten einde raad. Door artsen worden ze van het kastje naar de muur gestuurd. Ze moeten vaak jarenlang medicijnen slikken en wachten. Om uiteindelijk in aanmerking te komen voor een kunstgewricht. Maar wat als ik je nu zeg dat dit niet de oplossing is en dat je met een aantal stappen de symptomen van artrose kan verlichten. Zonder medicijnen te gebruiken.

Medicijnen bij artrose

Hoewel niemand echt graag medicijnen slikt, volgen patiënten over het algemeen het advies van hun arts op. Ze willen hun ziekte de baas zijn en hopen dat de voorgeschreven medicijnen helpen. Maar mensen blijven vaak jarenlang hun medicijnen slikken met ernstige bijwerkingen als gevolg.

Wanneer een arts de diagnose van artrose vaststelt, wordt er vaak begonnen aan medicatie zoals ibuprofen, diclofenac of naproxen. Dit zijn ontstekingsremmende pijnstillers (NSAID’s). Het zijn goede pijnstillers, maar zelfs bij een lage dosis brengt het gebruik ervan ernstige risico’s met zich mee. Omdat NSAID’s niet de onderliggende oorzaak van de ziekte aanpakt zal je gaandeweg steeds een hogere dosis medicatie nodig hebben.

Wanneer je NSAID’s slikt pas dan goed op, risico’s daarvan zijn:

  • Ernstige maagproblemen: zoals bloedingen, een maagzweer of maagperforatie.
  • Hersenbloedingen in combinatie met bloedverdunners.
  • Darmproblemen: zoals bloedingen, zeker als je eerder al darmproblemen hebt gehad.
  • Hartfalen: NSAID’s verhogen het risico op hartfalen of verergeren de aandoening.
  • Nierproblemen, zeker als je eerder al nierproblemen hebt gehad.

Een gezond lichaamsgewicht

Overgewicht en obesitas spelen een grote rol bij de ontwikkeling van artrose. Het verhoogt niet alleen de kans op artrose, het maakt het ook nog erger. Het is daarom belangrijk dat je goed oplet bij wat je eet.

Met overgewicht belast je namelijk je gewrichten met extra stress. Dit kan de afbraak van kraakbeen versnellen. Maar ook de hormonen die door vetweefsel wordt afgescheiden kunnen ontstekingen in het gewricht verergeren.

Een relatief klein gewichtsverlies kan een groot effect hebben. Het kan zelfs helpen om een verdere achteruitgang van de gewrichten te voorkomen. Uit onderzoek blijkt dat bij gewichtsverlies, hoe bescheiden ook, in combinatie met oefeningen, een wondermiddel is.

Voedingstips om gezond te eten

Gezond eten begint bij veel water drinken, maar geen alcohol. Daarnaast moet je ook niet roken, want ook dat is slecht voor de gezondheid.

Het is goed om per dag 2 ons verse groente en twee stuks fruit te eten. Je moet daarbij ook gevarieerd eten. Je kunt ervoor kiezen om twee keer per week (vette) vis te eten.

Je gewicht is hierbij van belang, blijf dit goed in de gaten houden want wanneer je teveel ongezonde producten gaat eten, merkt u al snel wat je veel kilo’s aan gaat komen. Dit kun je voorkomen door je aan de bovenstaande voedingstips te houden. Voldoende bewegen hoort hier ook nog bij, maar dat is voor iedereen erg belangrijk.

Meer informatie over gezond eten kan je lezen op de website van het Voedingscentrum.

Voeding bij artrose

Geen of zeer weinig vlees

Er wordt bij welke gewrichtsaandoening dan ook, vrijwel altijd geadviseerd om geen of zeer weinig vlees te eten. Vlees bevat namelijk veel arachidonzuur, dit vetzuur stimuleert de vorming van ontstekingen. Hiermee voorkom je verdere schade aan het kraakbeen.

Je kan nu denken: “Ik kan gewoon vlees blijven eten, want ik heb geen ontstekingsreuma of reumatoïde artritis.” Maar ook bij mensen met artrose heeft een hoge inname van arachidonzuur een slechte invloed op de gewrichten.

Omega vetzuren

Een goede balans tussen omega-6 en omega-3 in je voeding is erg belangrijk voor je gezondheid. Omdat omega-3 ontstekingen remt, terwijl omega-6 de neiging heeft om het ontstekingsproces juist te versnellen. Met een tekort aan omega-3 en een overvloed aan omega-6 in voeding kunnen mensen last krijgen van chronische ontstekingen.

Supplementatie

Glucosamine is een aminosuiker die van nature voorkomt in het menselijk lichaam. Het is een belangrijke grondstof voor kraakbeen, bindweefsel en gewrichtsvocht. Onderzoekers denken dat door inname van glucosamine het kraakbeen en de vloeistof om de gewrichten kan toenemen en/of de afbraak kan worden voorkomen.

Minder omega-6

Omega-6 vetzuren komen veel voor plantaardige oliën (zoals zonnebloemolie, sojaolie, arachideolie en maïsolie), in bak- en braadvetten, in margarine en halvarine. Deze vetzuren komen ook voor in eieren, gevogelte, vlees en vis.

Het belangrijkste vetzuur in omega-6 heet linolzuur. Wanneer je dit vetzuur via voeding binnenkrijgt, kan je lichaam het omzetten in gamma linolzuur (GLA). Het GLA heeft een goede werking op de gezondheid. Echter, het teveel aan linolzuur uit omega-6 dat niet wordt omgezet naar GLA, zet je lichaam om naar arachidonzuur. Het vetzuur dat ontstekingen stimuleert.

Meer omega-3

Omega-3 vetzuren zitten vooral in vis en in schaal- en schelpdieren. De vette vissoorten zoals makreel, zalm, haring, sardines en forel zijn de belangrijkste bronnen. Witte (magere) vis bevat het ook, maar in minder mate.

Omega-3 is één van de belangrijkste vetzuren die je lichaam nodig heeft. Het helpt je lichaam en je vetverbranding optimaal functioneren en heeft talloze andere gezondheidsvoordelen.

Ontstekingsremmende voeding

Het eten van de juiste voeding kan je helpen ontstekingen te bestrijden, zwelling en pijn te verminderen. Maar voorkomt ook verdere schade aan het kraakbeen.

Voeding met ontstekingsremmende eigenschappen zijn onder andere: donkergroene bladgroente, blauwe bessen, vette vis, walnoten, extra vierge olijfolie, rode druiven en appels, bieten, knoflook, uien, oranje/gele vruchten (ananas), kurkuma en gember.

Blijven bewegen bij artrose

Artrose creëert vaak een vicieuze cirkel. Omdat het niet fijn is om met een pijnlijk gewricht te bewegen. Door het gebrek aan beweging worden de spieren rond het gewricht slap. Met als gevolg een onstabiel gewricht. Omdat je minder actief bent neemt ook je lichaamsgewicht toe. Waardoor je de gewrichten extra belast worden en meer pijn doen.

Zoals ik al eerder al zei: “Gewichtsverlies en oefeningen, is een wondermiddel.” Je gewricht goed in beweging houden kan je doen met rekoefeningen, gewrichtsoefeningen en spierversterkende oefeningen. Hiermee help je het gewricht te stabiliseren. Waardoor je het bewegingsbereik van je gewricht vergroot en de pijn vermindert.

Wat kun je tegen artrose doen zonder medicijnen te gebruiken
4 (80%) 6 votes


Over Maarten de Boer 154 Artikelen

Voor een groot deel hebben we zelf controle over onze eigen gezondheid. Ik ben Maarten de Boer en heb in 2010 ArtroseBlog opgericht. Graag houd ik u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen omtrent gewrichtsklachten.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*