Rugpijn? Pijnstillers blijken weinig effectief


Maar liefst 72% van de 55-plussers met rugklachten slikt pijnstillers die nauwelijks helpen om de pijn te verminderen, maar wel nare bijwerkingen kunnen geven. Dat stelt onderzoeker en huisarts in opleiding Wendy Enthoven van het Erasmus MC in haar proefschrift dat zij op woensdag 9 maart zal verdedigen.

Paracetamol en NSAID’s (ontstekingsremmers zoals ibuprofen of diclofenac) blijken weinig effectief. Volgens de onderzoekster neemt rugpijn op een schaal van 100 met slechts 3,3 punten af met het slikken van deze ontstekingsremmers.

“Na een half jaar slikt een derde de pijnstillers nog steeds, terwijl ze nauwelijks helpen om de rugpijn te verminderen en nare bijwerkingen kunnen geven”, zegt de promovenda. “Denk aan maagklachten en zelfs hartfalen. Uit mijn onderzoek naar het effect van NSAID’s blijkt dat het de pijn en fysieke beperkingen bij patiënten met chronische lage rugklachten – de meest voorkomende plek voor rugpijn – vrijwel niet wegneemt. “Verder zijn er aanwijzingen dat paracetamol bij acute lage rugpijn niet effectiever is dan een placebo”, aldus Enthoven.

Meer bewegen en minder pijnstillers

Met name ouderen hebben meer kans op bijwerkingen van pijnstillers, doordat zij vaak ook andere ziekten hebben of andere medicijnen gebruiken, waarmee een interactie kan optreden. Enthoven: “Belangrijker is om te blijven bewegen bij rugpijn, want ondanks dat dit lastig kan zijn, heeft het minder nadelen.”

Bron: Erasmus MC Persbericht


Rugpijn kan worden veroorzaakt door overbelasting, verkeerde bewegingen en/of houdingen, aanhoudende stress of een rugaandoening. Ook een combinatie van deze factoren vormt een mogelijke oorzaak van rugklachten.


Wat kan je doen bij rugpijn?

  • Neem een regelmatige of volledige rust (van maximaal 2 dagen).
  • Vermijd stressvolle situaties. Werk aan uw innerlijke rust en begin daarbij met kleine dingen (zaken opschrijven en afvinken).
  • Maak alleen gecontroleerde bewegingen.
  • Vermijd het dragen van zware lasten.
  • Wanneer u toch moet tillen, zak dan bij het tillen altijd door de knieën. Houd nooit de rug recht bij het tillen.
  • Verander regelmatig van houding als u een achtereenvolgende tijd moet zitten, staan of liggen om stijfheid van de rug te voorkomen.
  • Werk aan uw houding: rechtzitten op een hoge stoel met een harde(re) leuning helpt echt.
  • Werk aan uw conditie. Ga bijvoorbeeld iedere dag een half uurtje (met de hond van de buurman) wandelen.
  • Verwarm de rug regelmatig met bijvoorbeeld een warme douche, een infraroodlamp of warmtepleisters. Dit is ook goed voor uw innerlijke rust.
Rugpijn? Pijnstillers blijken weinig effectief
5 (100%) 1 vote


Over Maarten de Boer 163 Artikelen
Voor een groot deel hebben we zelf controle over onze eigen gezondheid. Ik ben Maarten de Boer en heb in 2010 ArtroseBlog opgericht. Graag houd ik u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen omtrent gewrichtsklachten met onze Nieuwsbrief.

1 Comment

  1. In 2001 reeds geopereerd aan L5/S1 (herniatomie). Tot 2007 goed geweest, maar sindsdien is het alsmaar erger geworden. Sinds februari 2015 onderzoeken en behandelingen laten doen : MRI’s, CT-scans, X-rays, kine, nektractie, facet infiltratie 2x, infiltratie 3x, nu maand rust en op 12 september een gipscorset voor zes weken. Nadien intensieve revalidatie. Ben benieuwd hiervoor. Wat is het verdict van alle onderzoeken : op elke discus (van onderrug tot aan de nek) bulging. ELKE tussenwervel is pikzwart op de MRI = alles dus versleten. Arthrose op L4. L5/L4 liggen op elkaar (geplet). Vandaar CONSTANTE stijfheid, stekende en drukkende pijn in de onderrug/heupen/bekken en uitstralingspijnen vanuit de onderrug/heupen/bekken tot aan de knieën. Tot hiertoe heeft er nog NIETS geholpen. Maar ik blijf wel met de onuithoudbare pijnen zitten. Iemand nog ideeën?

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*