Wandelen als medicijn voor artrose

Wandelen als medicijn voor artrose

Wandelen als medicijn voor artrose? In zijn boek ‘The Songlines’ schreef de Britse schrijver Bruce Chatwin dat het in onze genen zit om te trekken. Ons lijf is gebouwd om te bewegen, het is ons overlevingsmechanisme. Tegenwoordig ondervinden we de nadelige gevolgen van het ‘niet bewegen’. Rugklachten, hartziekten, overgewicht, lusteloosheid, spierklachten, artrose, mentale klachten en emotionele klachten ontstaan allemaal door stilstand. Bewegen is essentieel voor een goede gezondheid, en een eenvoudige manier van bewegen, die voor vrijwel iedereen te gebruiken is, is wandelen.

Bewegen is gezond

Het ia al lang bekend en onderzocht, dat bewegen gezond is en dat het klachten, zoals artrose, kan verhelpen. Ook de Mayo Clinic in de VS, die uitgebreid ziekten en aandoeningen onderzoekt en behandelt, adviseert haar patiënten om regelmatig te bewegen. De kliniek specifieert zelfs per ziekte of aandoening het type lichaamsbeweging dat een optimale werking heeft. Bijvoorbeeld, voor hartklachten raadt de kliniek interval training aan en voor artrose spierversterkende oefeningen. Ook raadt Mayo Clinic aan om de lichaamsbeweging langzamerhand op te bouwen, vooral wanneer je een tijd weinig actief bent geweest.

De kans op artrose verminderen

Daarom is wandelen een ideale manier om te bewegen. Het vereist weinig inspanning, je kunt je eigen tempo bepalen, je hebt geen speciale kleding of uitrusting nodig en je kunt het haast overal en in je eentje doen. De Amerikaanse osteopaat, dr. Mercola is een grote voorstander van wandelen als middel om een goede gezondheid te bevorderen en de kans op allerlei lichamelijke, geestelijke en emotionele klachten te verminderen. Hij is er zelfs van overtuigd dat een dagelijkse wandeling van 20 tot 25 minuten je leven kan verlengen met 3 tot 7 jaar. Verder geeft Mercola aan dat regelmatig wandelen bevorderlijk is voor de gezondheid en de kans op allerlei ziekten, zoals artrose, kan verminderen.

Hoe begin je met wandelen?

Ik heb het geluk gehad om op te groeien in Australië en Engeland, waar wandelen ingeburgerd is als vrijetijdsbesteding. Toen was ik het gewend om regelmatig met mijn familie te wandelen en te genieten van de natuur. Tegenwoordig wandel ik nog, maar dan wekelijks en over langere afstanden, en daarnaast loop ik twee of drie keer per week hard. Dit heb ik hard nodig omdat ik dagelijks vele uren achter een computer zit te werken. Toch kan ik me heel goed voorstellen dat niet iedereen gewend is om te wandelen. Dus, hoe begin je met wandelen als je het niet gewend bent en misschien lange tijd weinig of geen beweging hebt gehad? Dr. Mercola adviseert: “Wandel op een tempo dat je makkelijk vol kunt houden, en ga langzamerhand het tempo opvoeren en de afstand verlengen.”

Op weg helpen

Nog een manier is om samen te wandelen met iemand die nagenoeg hetzelfde tempo en dezelfde conditie heeft als jij. Of ga met een groep mensen met hetzelfde tempo wandelen. In Groot Brittannië bieden organisaties zoals ‘Walking for health’ en ‘Ramblers’ wandelingen, wandelroutes en activiteiten om mensen aan het wandelen te krijgen en hen daarin te begeleiden. Ook in Nederland zijn gelijksoortige organisaties, zoals ‘Koninklijke Wandel Bond Nederland’. Op de sites van deze organisaties vind je niet alleen wandelroutes, maar ook tips, namen van wandelverenigingen en andere informatie over wandelen om je letterlijk op weg te helpen.

Een betere gezondheid

Bovenal is het een kwestie van doen. Eind jaren 70 begon de Australische overheid met een campagne die ‘Life. Be in it.’ heette. Daarmee stimuleerde zij mensen om een gezondere levensstijl aan te nemen, bijvoorbeeld door anders te eten en meer te bewegen.

 

Life. Be in it. – Walking

 

Het hoeft niet zo ingewikkeld te zijn. Al loop je elke dag naar de buurtsuper voor een brood, loop je een blokje om in je lunchpauze of wandel je door het park met je kleinkind, iedere keer als je in beweging komt, zorg je voor een betere gezondheid. En stel je eens voor dat je het wandelen volhoudt. Uit onderzoek blijkt dat je regelmatig maar 20 minuten hoeft te wandelen om de verslechtering van klachten, zoals gewrichtsklachten, tegen te gaan of zelfs om klachten te doen afnemen. In het geval van artrose, kan het zorgen voor gewichtsafname, waardoor gewrichtsklachten afnemen.

Doe je ook mee? Wij zijn benieuwd naar jouw ervaringen en tips, en wensen je alvast veel wandelplezier.

 

Referenties

http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/fitness/in-depth/exercise-and-chronic-disease/art-20046049

http://fitness.mercola.com/sites/fitness/archive/2015/09/11/daily-walk-benefits.aspx

https://www.walkingforhealth.org.uk

http://www.ramblers.org.uk

http://www.kwbn.nl

 

Afbeelding: ‘Grandfather’ van Luca Cinacchio op Freeimages.com

 

Geef uw beoordeling aan dit artikel


Over Wim Beunderman 3 Artikelen
Gezondheid is een groot goed. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen een gezond en gelukkig leven kan leiden. Met mijn bijdrage aan ArtroseBlog wil ik mensen informeren over artrose en ze inspireren om de leiding te nemen over zichzelf en zodoende in vrijheid en in goede gezondheid te leven.

1 Comment

  1. BEWEGEN is het toverwoord. Maar wandelen is bijzonder pijnlijk. Ook na de PRP injectie in januari jl. Na een paar honderd meter doet alles zeer. Niet alleen de knie, maar vooral het weefsel erom heen. Ik wil graag leren wandelen en heb Nordic stokken gekregen daarvoor, maar als lopen zo pijnlijk is dan is het bijna onmogelijk te lopen. Je zakt door je knie.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*