Aquarobics, ideaal voor mensen met artrose

Waterpret en fitness

Aquarobics met artrose

Weet je nog hoeveel je hebt genoten als kind van het zwemmen? Nu is het weer tijd om terug te keren in het water. Waterfitness, ook wel aquarobics genoemd, is een sportieve activiteit met een lage belasting voor het lichaam. Het risico dat de spieren of de gewrichten overbelast zullen raken is minimaal. Voor mensen met artrose kunnen oefeningen in het water een goede manier van sportief actief zijn.

De vele voordelen van activiteiten in het water

Activiteiten in het water verbeteren het cardiovasculaire functioneren. Aquarobics verbetert de conditie van het hart door het verlagen van de bloeddruk, het verlagen van het gewicht en door het verhogen van de stofwisseling. Dezelfde voordelen die je krijgt van het hardlopen of aerobics kan gevonden worden met wateraerobics, maar dan met een lage belasting voor uw gewrichten.

Activiteiten in het water zijn ideaal voor gewrichtsproblemen

Wanneer je artrose hebt, dan zijn zwemmen en aquarobics een goede manier om de gezondheid te verbeteren. Je beweegt bijna moeiteloos wanneer je een oefening uitvoert in het water, zonder de pijn wanneer je dit zou doen buiten het zwembad. En, hoewel de oefening moeiteloos lijkt, wanneer je uit het water komt, voelt u echt wel dat je een goede oefening heeft gehad.

Het voelt goed om gewichtloos te zijn in het water.

Rompspieren profiteren van de activiteiten in het water

Zelfs als je niet beschikt over een trainingsschema voor in het water, is gewoon zwemmen een geweldige wateractiviteit voor ouderen. In het water worden de onderrug en buikspieren versterkt. Samen met de schouder- en bovenrugspieren. De cardiovasculaire conditie verbetert ook. En al gauw zul je gaan merken dat je in staat bent om langere sessies te zwemmen.

Aquarobics, krachttraining in het water

Je lichaam kan profiteren van dezelfde voordelen van krachttraining buiten het zwembad. Plastic of piepschuim halters zijn speciaal ontworpen voor aquarobics. Ze zijn heel licht. Maar komen ze in het water, dan zult je het verschil direct voelen. Duwen en trekken aan deze halters door het water vergt dezelfde inspanning als met reguliere halters. Het verschil in het water is dat je niet de gewrichten ermee belast.

Activiteiten in het water zijn sociale activiteiten

Activiteiten in het water zijn perfect voor ouderen om andere redenen dan alleen de gezondheid. Ze bevorderen ook de sociale interactie. Tijd doorbrengen in een zwembad, zwemmen en sporten, is een geweldige manier om nieuwe mensen met dezelfde interesses te ontmoeten. Het delen van deze interesses kan nieuwe energie geven voor het leven en fitness.

Bewegen geeft een goed gevoel

Elke vorm van lichaamsbeweging verbetert niet alleen het lichaam, maar ook de geest. Bij fysieke activiteit maken de hersenen endorfine aan. Deze stof helpt de stemming en de algehele vooruitzicht te verbeteren. Met meer zuurstof naar de hersenen is je geest ook scherper.

Aquarobics, ideaal voor mensen met artrose
Geef uw beoordeling aan dit artikel

Over Maarten de Boer 117 Artikelen
Voor een groot deel hebben we zelf controle over onze eigen gezondheid. Ik ben Maarten de Boer en heb in 2010 ArtroseBlog opgericht. Graag houd ik u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen omtrent gewrichtsklachten.

1 Comment

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*