Meer bewegen bij artrose

Er wordt vaak gedacht dat het bij artrose niet goed is om te blijven bewegen, maar het tegendeel. Wanneer iemand last heeft van artrose is het juist belangrijk dat iemand goed blijft bewegen. Dit is belangrijk omdat de spieren dan blijven bewegen en niet stijf gaan worden. Beweging helpt de omliggende spieren, pezen en banden te versterken. Hierdoor kunnen deze de gewrichten beter ondersteunen en beter helpen om schokken op te vangen. Door te bewegen krijgt het kraakbeen de nodige voedingsstoffen. Kraakbeen werkt namelijk als een spons: bij druk wordt het leeg geperst en nadien zuigt het zich vol met gewrichtsvloeistof.

Welke beweging is goed bij artrose?

Het kan zijn dat iemand graag gaat wandelen of fietsen, dit zijn goede bewegingen wanneer iemand last heeft van artrose, er kunnen op deze manier spieren worden gekweekt. Het gaat er niet om dat iemand de hele dag in de sportschool moet zijn om te doen aan gewichtheffen, fietsen, op de lopende band lopen of iets dergelijks. Het gaat er om dat iemand blijft bewegen en hoe maakt niet uit. Als iemand elke dag een stuk gaat fietsen, bijvoorbeeld een rondje in de buurt van een kwartier, of even met de hond gaat lopen, het zijn allemaal bewegingen welke goed zijn voor iemand met artrose. Denk maar eens aan artrose in de knie, wanneer iemand de hele dag blijft zitten of liggen en daarna op wil staan is er een probleem. De knie is stijf geworden en het is een probleem met opstaan, het doet even pijn en ook de eerste bewegingen zijn vaak niet prettig. Maar wanneer iemand dan weer enige tijd aan het bewegen is zal deze persoon merken dat de pijn minder wordt en soms zelfs helemaal weggaat. Dit komt dan omdat er te lang in eenzelfde houding is gezeten of gelegen. De spieren worden dan stijver en wanneer er dan weer wordt bewogen krijgen ze even een opdonder. Ze moeten weer aan de slag.

Bewegen is belangrijk bij artrose, rust is roest

Bewegen is belangrijk, dit kan op verschillende manieren. Misschien ga je er zelf niet graag op uit, dan kun je maar beter een wandelmaatje zoeken of iemand die graag elke dag even met je naar buiten gaat. Op deze manier verplicht je jezelf om toch naar buiten te gaan en blijf je ook bewegen. Natuurlijk is rusten ook goed, wanneer je echt teveel pijn hebt kun je altijd even gaan rusten. Het gaat er om dat je in beweging blijft, dit hoeft niet de hele dag te zijn, op zijn tijd rusten zorgt er voor dat de knie ook tot rust kan komen. Doe wat je lichaam van je vraagt, maar zorg er in ieder geval voor dat je regelmatig buiten komt en lekker kunt bewegen, dit is goed voor je lichaam maar ook voor je gehele conditie.

Algemene tips als u meer gaat bewegen

Het gaat er vooral om dat u de aangedane gewrichten voldoende laat bewegen. U dient bewegen steeds voldoende af te wisselen met rust. Voor de behandeling van specifieke aandoeningen, laat u zich best adviseren door uw huisarts of fysiotherapeut. Voor bepaalde vormen van artrose kunnen specifieke oefeningen zeer nuttig zijn. Zo heeft men kunnen vaststellen dat bij 50-plussers met artrose in de knie, dagelijkse oefeningen waarbij de dijspieren versterkt worden, de pijn kunnen verminderen en het algemeen functioneren kunnen verbeteren. Wie meer beweegt ervaart minder pijn en kan het op die manier vaak met minder pijnstillers stellen.

Waar kunt u zelf op letten?

  • Als u aan bewegingsactiviteiten begint, dient u deze zeer rustig op te bouwen en uw bewegingsactiviteiten best over zoveel mogelijk dagen per week te spreiden.
  • Vermijd overbelasting door teveel beweging, te zware inspanningen, te intensieve beweging.
  • Begin met slikken van glucosamine voor een goed onderhoud van uw gewrichten.
  • Zoek naar hulpmiddelen: Goed verend schoeisel (om schokken op te vangen); aangepaste wandelstok, enz.

Waarom glucosamine?

Met voldoende bouwstoffen voor kraakbeen behouden gewrichten hun natuurlijke souplesse. Het kraakbeen is grotendeels samengesteld uit watermoleculen, die als het ware gevangen zitten in de vorm van een netwerk. Glucosamine is één van de belangrijkste bouwstoffen van dit netwerk. Voldoende inname van glucosamine draagt bij aan het behoud van gezond, sterk en glad kraakbeen voor soepele gewrichten. Glucosamine is een lichaamseigen stof. Om de conditie van ons kraak-been tijdens intensieve belasting of bij het verstrijken van de jaren op peil te houden kunnen we een glucosamine supplement innemen. Helaas komt glucosamine niet voor in onze (dagelijkse) voeding.

Geef uw beoordeling aan dit artikel

Over Maarten de Boer 117 Artikelen
Voor een groot deel hebben we zelf controle over onze eigen gezondheid. Ik ben Maarten de Boer en heb in 2010 ArtroseBlog opgericht. Graag houd ik u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen omtrent gewrichtsklachten.

3 Comments

  1. De zon werkt prima voor mij ik heb zowel infrarood als de zon uitgeprobeerd en mijn ervaring is dat de zon wonderen verricht.

  2. Dus als je artrose hebt moet je niet stilzitten, maar juist bewegen? Mijn oom is erg koppig en geloofde mij niet toen ik dit tegen hem zei. Nu heb ik bewijs en ik stuur dit artikel naar hem door. Verder is het misschien verstandig als hij naar een fysiotherapeut gaat. Wat denkt u?

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*