Hoe kun je artrose voorkomen?

Artrose is één reumatische aandoening en houdt een langzaam en progressief verlies van gewrichtskraakbeen in. Naast het kraakbeen gaan ook de spieren, banden, kapsel en vocht in en rondom het gewricht in kwaliteit achteruit. In Nederland hebben ruim 1,2 miljoen mensen dagelijks last van de gevolgen van artrose. In dit artikel geef ik een aantal tips welke helpen bij het voorkomen van artrose.

Verander je levensstijl om artrose te voorkomen

Een aantal leefstijlfactoren beïnvloeden het risico op de ontwikkeling van artrose. Door bepaalde veranderingen in je levensstijl aan te brengen kan je de gezondheid van je gewrichten verbeteren en artrose voorkomen.

Bewustzijn en beheer van beroepsrisico’s

Werk waar veel reperatieve bewegingen bij komt kijken kunnen ernstige gevolgen hebben voor de gewrichten. Overleg met je huisarts hoe je het risco op artrose kan verminderen wanneer je werk veel van et volgende bevat:

  • geknield en gehurkt werken
  • tillen
  • draaibewegingen
  • lopen

Oefeningen

Je kan de gezondheid van je gewrichten verbeteren met een aantal simpele oefeningen. Regelmatig beweging kan artrose vertragen of zelfs voorkomen. Oefeningen voor heup, knie en rug kan je hier vinden. Deze oefeningen helpen je met:

  • behoud van gezonde gewrichten
  • verlichten van stijfheid
  • pijn en vermoeidheid verminderen
  • toenemende spier- en botsterkte

Zorg voor een gezond gewicht

Zorg ervoor dat je geen overgewicht hebt. Elke kilogram die je weet af te vallen is een kilo minder die op de gewrichten drukt. Mensen met overgewicht en obesitas lopen een hoog risico op het ontwikkelen van artrose. Afvallen kan helpen pijn te verminderen en de symptomen te verbeteren.

Voldoende rust

Oefeningen kunnen je helpen voor het krijgen van soepele en gezonde gewrichten. Maar bij overmatig gebruik verhoog je de kans op het ontwikkelen van artrose. Belangrijk is om daarin een balans te vinden. Heb je pijnlijke en gezwollen gewrichten? Geef ze dan een pauze. Probeer een gezwollen gewricht ten minste gedurende 12 tot 24 uur te rusten. Een gewricht tot rust te laten komen helpt het risico op het ontwikkelen van artrose in de toekomst te verminderen.

Voor degene die artrose hebben, vermoeidheid kan bij artrose de pijn verhogen. Zorg ervoor dat je elke nacht voldoende slaapt.

Hoe kun je artrose voorkomen?
4.5 (89.09%) 11 votes

Over Maarten de Boer 117 Artikelen
Voor een groot deel hebben we zelf controle over onze eigen gezondheid. Ik ben Maarten de Boer en heb in 2010 ArtroseBlog opgericht. Graag houd ik u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen omtrent gewrichtsklachten.

4 Comments

  1. Hallo Maarten, Dank voor deze blog. Heel handig. Je schrijft over een nieuw soort Hyaluronzuur voor knieartrose hetgeen slechts een maal per jaar moet worden geïnjecteerd. Wat is de merknaam/dosis van dat product en wordt het door alle orthopeden gebruikt? En wordt het vergoed door de verzekeraars? Veel vragen , hoop dat je antwoorden hebt. Alvast dank voor de moeite! Groet, Maddy

  2. Ik heb sinds pas gehoord dat ik artrose heb. In mijn knieen heupen onderrug schouders en de rechterkant van mijn kaak. Achteraf heb ik er al jaren last van. Ik hen 24/7 pijn maar ik blijf wel me ding doen. Maar kan na een dag werken niet meer normaal lopen. Ik sta 10 uur per dag op mijn voeten vaak zonder pauze. Nu zegt me omgeving niet aanstellen door gaan veel mensen hebben last. Je ben niet de enige. Ik slik nu heel paracetamol. Ik weet niet waar ik moet beginnen. Ik zit wel op een sportschool mag ik daar alles doen? Ga me even verdiepen in alles.

  3. Heb je vitamine D al gekregen van je huisarts ? Ik heb hetzelfde probleem en krijg een injectie tussen mijn wervels met corticosteroïden eens in de 3 maanden. De 4e maand rust. Je mag geen depressie hebben gehad. Geeft wel verlichting van de pijn, samen met morfine pleisters . Verder helpt massage mij om de spieren te ontspannen. De sportschool van mij biedt een speciaal programma en verder doe ik Mensendieck oefeningen. Je kunt er dus zelf veel aan doen door actief te zijn. Sterkte !!

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*