Hoe 1 uur stevig lopen mensen met artrose kan helpen

Lopen met artrose

Nieuw onderzoek bekijkt de voordelen van fysieke activiteiten, zoals stevig lopen, op de mobiliteit en het vermogen om dagelijkse taken uit te voeren met knieartrose.

Artrose is een vorm van reuma waarbij het hele gewricht betrokken is. Artrose komt veel voor bij mensen in Nederland, maar liefst 1,5 miljoen Nederlandse heeft er last van. Artrose komt voor bij 13%-21% van de mensen van 60 jaar en ouder. Dit percentage wordt naarmate het ouder worden steeds hoger naar 25%-40% bij mensen van 75 jaar en ouder en loopt zelfs nog verder op tot 35%-53% bij mensen die ouder zijn dan 85 jaar.

Er is momenteel geen remedie tegen artrose en de behandeling bestaat vaak uit pijnstillers en fysiotherapie of knieoperaties, afhankelijk van hoe ver de ziekte gevorderd is.

Volgens sommige schattingen interfereert de aandoening bij ongeveer 2 op de 5 mensen met knieartrose aanzienlijk hun dagelijkse leven. En ongeveer de helft van de mensen met artrose hebben dagelijks pijn.

Een nieuwe Amerikaanse studie kijkt naar de effecten van fysieke activiteit op invaliditeit veroorzaakt door knieartrose.

Lopen reduceert de kans op invaliditeit met 85%

De gegevens van meer dan 1500 volwassen werden geanalyseerd, waarvan medische informatie was verzameld als onderdeel van het nationaal artrose-initiatief.

De deelnemers hadden allemaal artrose en ondervonden daardoor pijn en stijfheid in hun onderste ledematen. Ze hadden echter geen handicap bij het begin van de studie.

De onderzoekers maakten gebruik van versnellingsmeters om de fysieke activiteit van de deelnemers te volgen en gedurende een periode van 4 jaar klinisch te volgen. Het doel was om te zien wat voor soort activiteiten mensen zou helpen vrij te blijven van handicaps.

De analyse toonde aan dat 1 wekelijkse uur van matige tot krachtige fysieke activiteit de deelnemers hielp om de standaard niveaus van fysiek vermogen te handhaven.

Deelnemers die minstens zoveel lichamelijke activiteit hadden, hadden bijvoorbeeld geen problemen met het uitvoeren van dagelijkse taken, zoals aankleden, baden, door de kamer lopen of snel en veilig de straat oversteken.

Nog specifieker, zorgde 1 uur wekelijks sporten ervoor dat het risico op mobiliteitsgerelateerde beperkingen met 85% verlaagd werd en dat van dagelijkse beperkingen voor bijna 45%. Voor de deelnemers telde een activiteit, zoals stevig wandelen als een matige tot krachtige oefening.

Tegen het einde van de studie liep 24% van de ouderen die niet wekelijks trainden, zo langzaam dat ze de straat niet konden oversteken voordat de verkeerslichten veranderden. En 23% zei dat ze moeite hadden met hun normale ochtend taken.

Richtlijnen moeten mogelijk veranderd worden

Volgens de huidige richtlijnen van de overheid moeten alle senioren elke week minimaal 2,5 uur matige intensieve lichamelijk oefeningen uitvoeren om het risico op chronische ziekten te verminderen.

Maar een dergelijk niveau van lichamelijke activiteiten kan moeilijk te bereiken zijn voor mensen die inactief zijn vanwege pijn in de onderste ledematen.

Hopelijk zullen deze nieuwe bevindingen mensen motiveren om doelen te stellen voor tussentijdse lichamelijke activiteiten. Een uur per week kan een hele stap zijn voor mensen die momenteel inactief zijn. Maar dit is iets waar mensen wel goed naartoe kunnen werken, aangezien het nog geen 10 minuten per dag beslaat.

Deze minimumdrempel kan ouderen motiveren om te beginnen aan de weg naar een fysiek actieve levensstijl met een breed scala aan gezondheidsvoordelen die worden bevorderd door lichamelijke activiteit.

Beginnen met lopen

Wanneer je besluit om actiever te gaan worden, zodat je je dagelijkse taken beter kunt uitvoeren ondanks je artrose is het verstandig dat je daar de juiste uitrusting voor hebt. Je wilt natuurlijk niet dat je klachten verergeren.

Zo zou je bij knieartrose kunnen kiezen voor een kniebrace, maar een meer laagdrempelige manier is door schoenen te dragen die voor optimale steun zorgen. Of schoenen die zorgen voor minder schokbelasting, zoals de schoenen van kybun.

Over Maarten de Boer 120 Artikelen
Voor een groot deel hebben we zelf controle over onze eigen gezondheid. Ik ben Maarten de Boer en heb in 2010 ArtroseBlog opgericht. Graag houd ik u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen omtrent gewrichtsklachten.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op