Pijnvrij lopen ondanks knie of rugpijn

Lopen met knie of rugpijn

Heb je last van kniepijn of rugpijn dan is lopen wel het laatste waar je aan zal denken. Toch is het verstandig om af en toe de benen te strekken. Dit kan er namelijk juist voor zorgen dat de pijn aan de gewrichten juist af zal nemen. Aangezien hier nog altijd een hoop onduidelijkheid over bestaat hebben we in dit artikel het een en ander op een rijtje gezet. Van de redenen dat lopen met kniepijn of rugpijn zo belangrijk is tot aan de oplossing om pijnvrij te kunnen lopen. Door het lezen van dit artikel weet je precies waarom lopen het medicijn is tegen je klachten.

Pijn tijdens het lopen – waar kom het vandaan? 

Als je pijn hebt tijdens het lopen dan ben je zeker niet de enige. Er zijn in ons land veel mensen die last hebben van gewrichtsproblemen. Artrose blijkt hier de grootste oorzaak van te zijn, echter is dit uiteraard niet de enige oorzaak. Bij artrose is het kraakbeen in de gewrichten verslechterd. Daarnaast is er minder natuurlijk smeersel beschikbaar voor de gewrichten. Dit zorgt ervoor dat de gewrichten over elkaar gaan schuren. Dit schuren kan zorgen voor aardig wat ongemak, veel mensen geven aan dat zij onder andere last krijgen van kniepijn en rugpijn. De meeste mensen die last krijgen van artrose zijn al wat ouder, al zijn er ook veel 50-jarigen die last krijgen van artrose. In de onderstaande grafiek kun je goed terugzien hoe vaak artrose terugkomt in onze samenleving. Zoals we kort hebben vermeld is het niet zo dat artrose de enige reden is voor het ontstaan van gewrichtsproblemen. 1) Bron: http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/bewegingsstelsel-en-bindweefsel/artrose/omvang/ Een verkeerde houding kan ook zorgen voor aanzienlijk wat lichamelijke klachten. Ook kan een afname in de mobiliteit zorgen voor klachten aan de gewrichten. Dit kan als gevolg hebben dat mensen minder gaan bewegen. Echter is dit juist niet wat je zou moeten doen. Hoe zit dit precies?

Aantal mensen met artrose per 1.000 inwoners

Aantal mensen met artrose per 1.000 inwoners

Het belang van voldoende beweging

Voordat we ingaan op de oplossing voor pijnvrij lopen is het van belang om eerst eens stil te staan bij de vraag waarom beweging bij kniepijn en rugpijn zo belangrijk is. Om dit duidelijk te maken is het van belang om te kijken naar het kraakbeen. In tegenstelling tot wat er nog wel eens wordt gedacht is het juist goed om te bewegen met gewrichtspijn. Beweging zorgt er namelijk voor dat er natuurlijk smeersel wordt aangemaakt tussen de gewrichten. Door dit nieuwe smeersel zal het schuren van de gewrichten afnemen. Wanneer je niet voldoende beweegt zal dit smeersel juist afnemen. Hier komt de uitdrukking onder chronische artrosepatiënten ‘rust is roest’ dan ook vandaan. 

Door wat vaker te lopen zorg je voor de meest optimale circulatie van het gewrichtssmeer bij jou in het lichaam. Dit zal ervoor zorgen dat de conditie van je kraakbeen zo goed mogelijk blijft. Nu moet je dit wel gedoseerd doen. Heb je lang gewandeld en heb je last gekregen van kniepijn dan heb je teveel hooi op je vork genomen. Echter is het noodzakelijk om genoeg te blijven bewegen. Beweeg je niet genoeg dan is de kans aanzienlijk groot dat de klachten aan de gewrichten alleen maar verder zullen toenemen.

De vicieuze cirkel bij gewrichtspijn

Bij gewrichtsproblemen ontstaat vaak een vicieuze cirkel (een doorlopende rotonde). Een cirkel van verkeerde voeding, overgewicht, slijtage, minder bewegen, meer overgewicht met als gevolg verdere slijtage. Overgewicht vormt een enorme belemmering in de strijd tegen gewrichtspijn. Pijn belemmert beweging waardoor het overgewicht vaak alleen maar verder toeneemt. Je komt dan in een vicieuze cirkel terecht waarin gewrichtspijn en overgewicht elkaar blijven versterken. Het proces van teveel eten in relatie tot te weinig bewegen zorgt voor steeds verdere verslechtering van de gewrichten. Het is moeilijk om uit de vicieuze cirkel te komen als u daar eenmaal in zit. Het is belangrijk snel actie te ondernemen en te starten met bewegen en het bereiken van een gezond gewicht.

De vicieuze cirkel bij gewrichtspijn
vicieuze cirkel

Hoe kan je pijnvrij lopen ondanks kniepijn en rugpijn?

Veel mensen die last hebben van rugpijn en kniepijn zijn bang om te lopen. De pijn schiet er namelijk ineens in wanneer zij een stap zetten. De reden hiervoor is dat de meeste mensen over de verkeerde schoenen beschikken. Door middel van speciale schoenen is het mogelijk om te lopen ondanks het feit dat je last hebt van kniepijn en rugpijn. Dit wordt mogelijk gemaakt door middel van de speciale luchtkussenzool. Dankzij deze zool zal je ruim 58% minder schokbelasting krijgen op je gewrichten ten opzichte van een normaal paar schoenen.

Dit luchtkussen zorgt ervoor dat het lichaam zichzelf moet corrigeren. De heupen komen hierdoor recht te staan en de druk op de knieën en onderrug zal afnemen. Doordat je een rechtere houding zult krijgen zullen de spieren minder belast worden, met als gevolg dat de rugpijn en kniepijn geen belemmering meer hoeft te zijn. Dit maakt het mogelijk om de beweging te krijgen die je nodig hebt om jouw gewrichtsproblemen tot een absoluut minimum te beperken. 

Probeer deze schoenen gratis uit

Het mag duidelijk zijn dat het van cruciaal belang is dat je genoeg beweegt als je last hebt van gewrichtsproblemen. Behoor jij tot de groep mensen die tijdens het lopen last krijgt van kniepijn of rugpijn dan zijn de schoenen die we hebben uitgelicht dé aanwinst voor jou.

Vaak is men eerst sceptisch en afwachtend. Maar na de eerste stappen in de kybun schoen is men al snel overtuigd. Acute pijn wordt snel minder en het lopen van langere afstanden wordt weer mogelijk doordat de spanning op de gewrichten is verminderd.

Kybun Solutions biedt je de mogelijkheid om deze schoenen zelf uit te proberen. Dit stelt je in staat om zelf te ervaren hoe makkelijk het is om zonder pijn te kunnen lopen. Wil je wat meer informatie krijgen over het uitproberen van de schoenen dan is het natuurlijk altijd mogelijk om even contact met hun op te nemen. Ze staan immers klaar om je verder te helpen!

Goedkoop alternatief

Een goedkoop alternatief zijn slippers. Mechanisch, ze zijn niet slecht, maar ze kunnen leiden tot vallen. Of zoek naar goedkopere flexibele sneakers of wandelschoenen die zijn ontworpen om de biomechanica van blootsvoets lopen na te bootsen. Belangrijk is dat je moet kunnen proneren, een steunzool bijvoorbeeld voorkomt dit. Pronatie, is de binnenwaartse beweging van de voet terwijl deze draait; de beweging verdeelt de impactkracht zodat de gewrichten niet overbelast worden.

4.6 5 votes
Artikelbeoordeling

Referenties   [ + ]

Over Maarten de Boer 122 Artikelen
Voor een groot deel hebben we zelf controle over onze eigen gezondheid. Ik ben Maarten de Boer en heb in 2010 ArtroseBlog opgericht. Graag houd ik u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen omtrent gewrichtsklachten.
Subscribe
Abonneren op
guest
2 Reacties
oudste
nieuwste meest gestemd
Inline Feedbacks
View all comments
ep jonkman
ep jonkman
11 dagen geleden

ik ben een man van67 jaar zolang ik mij kan herrinneren leef ik met pijn ook als kind al. toen werd er gezegd zwakke enkels. naarmate ik ouder werdt vanaf 18 jaar heftige pijnen op mijn 41 jaar geopereerd bot uit de heup en in de voet geplaatst mijn voeten zijn van binnen verbrijzeld.ik heb altijd staande beroepen gehad oa huisschilder. ik fiets veel wat ik gelukkig goed vol kan houden. ik let er op dat ik niet te zwaar wordt. ik heb steunzolen gehad aangepaste werkschoenen. die speciaal voor mij werden gemaakt. maar de pijn bleef altijd. nu heb… Lees verder »