Van bier krijgt men gezonde botten

Het dunner en brosser worden van botten is niet alleen een vrouwenprobleem. Osteoporose komt ook bij mannen voor, dus ook zij doen er goed aan om te informeren over – en te werken aan – hun botgezondheid. Hieronder volgen een paar simpele middelen om hiermee een goede start te maken.

Het eerste, misschien verrassende middel is bier. Bier bevat gerst, gerst is rijk aan silicium, en silicium stimuleert collageenproductie. Collageen is een eiwit dat botten sterker maakt en gewrichten soepeler. De beste bieren, voor je botten, zijn de donkere bieren, aangezien deze het meeste silicium bevatten. Drie glazen bier per dag geeft al meer dan de dagelijkse behoefte aan silicium, dus overdrijf het gebruik van bier niet. Naast bier zitten ook bananen en bruine rijst vol met silicium.

Net als silicium staat calcium bekend om haar botversterkende werking. Er wordt continu botmineraal afgebroken dat vervangen moet worden. Voor de aanmaak van nieuw botmineraal is calcium nodig. Bovendien is het zo dat als er niet voldoende calcium in uw bloed zit, het lichaam calcium uit de botten zal onttrekken. Verschillende groenten zoals broccoli en sojabonen zijn rijk aan calcium. De opname van calcium wordt beperkt door fytaathoudende voeding zoals zemelen, bietjes en spinazie. Gebruik van grote hoeveelheden zout, vleeseiwit en cafeïnehoudende dranken zijn ook slecht voor uw calciumbalans.

Sport is ook goed voor de botontwikkeling. Krachtinspanningen zoals bijvoorbeeld pushups maken niet alleen de spieren maar ook de botten sterker. Heeft u pijnlijke gewrichten dan kan glucosamine een oplossing voor uw zijn.

Als u met uw voeding niet voldoende bouwstoffen binnenkrijgt kunt u supplementen nemen. Naast silicium en calcium heeft uw lichaam ook voldoende zink en vitaminen nodig. Zink zit vooral in donkere chocolade en noten. Als u die niet regelmatig eet is het wellicht verstandig om dagelijks een 15mg zinksupplement te nemen. Kijkt u zelf eens kritisch naar uw voeding en als u er dan achter komt dat u te weinig van één of meerdere vitamines, calcium of zink binnenkrijgt kunt u uw voeding met supplementen aanvullen.

Voetnoot voor diabetici

Enkele jaren geleden is er een onderzoek gedaan waaruit bleek dat glucosaminesulfaat effect had op het bloedsuikerniveau van diabetici en dat het supplement de werking van diabetesmedicatie wellicht tegen zou gaan. Recentere studies tonen echter het tegendeel: glucosaminesulfaat zorgt niet voor een stijging van het bloedsuikerniveau en er is geen enkele aanwijzing dat het effect van insuline wordt tegengegaan. Het kan vier tot acht weken duren voordat glucosamine werkt, voor gezonde en soepele gewrichten. Zoals altijd is het voor diabetici wel verstandig om het bloedsuikerniveau in de gaten te houden en om met de huisarts te overleggen voordat u het supplement gaat gebruiken, mede om een geschikte dosis te bepalen.

Geef uw beoordeling aan dit artikel

Over Maarten de Boer 117 Artikelen
Voor een groot deel hebben we zelf controle over onze eigen gezondheid. Ik ben Maarten de Boer en heb in 2010 ArtroseBlog opgericht. Graag houd ik u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen omtrent gewrichtsklachten.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*