Voeding die helpt met artrose: Vette vis

Artrose is een veelvoorkomende vorm van reuma waar weel mensen last van hebben. Artrose wordt veroorzaakt door dat het kraakbeen in kwaliteit achteruitgaat en dus dunner en zachter wordt. Maar zoals bij veel ziektes spelen meerdere factoren mee. De ontstekingsniveaus in het lichaam hebben invloed op de ernst van artrose en hoe het zich ontwikkelt. Een manier om ontstekingswaardes zo laag mogelijk te houden is door de juiste voeding bij artrose te eten. Hier gaan we kijken naar een voedingsmiddel wat kan helpen bij artrose: vette vis.

Waarom helpt vette vis?

Deze eerste vraag is natuurlijk waarom vette vis helpt bij artrose. Waarschijnlijk heb je wel vaker gehoord dat vette vis erg goed voor je is. Dit komt door de omega-3 vetzuren die erin zitten. Omega-3 vetzuren staan er vooral om bekend dat ze helpen met het voorkomen van hart- en vaatziekten. Maar ze helpen dus ook bij artrose.

Deze omega-3 vetzuren hebben ontstekingsremmende eigenschappen en voorkomen dus dat er ontstekingen ontstaan in jouw gewrichten, wat voorkomt dat je meer last krijgt van de artrose.

Dit staat in contrast tot de omega-6 vetzuren die helemaal niet helpen bij artrose. Dit betekent niet dat omega-6 vetzuur per definitie slecht voor ons is. Er zit standaard erg veel omega-6 vetzuur in een Westers eetpatroon en daarom hoeven we er zeker niet nog meer van binnen te krijgen. Het omega-6 vetzuur linolzuur wordt gemakkelijk omgezet in arachidonzuur wat een ontsteking kan verergeren en dus ook de artrose kan verergeren. Dat wil je natuurlijk niet.

Hierom moet je proberen om minder omega-6 vetzuren binnen te krijgen en meer omega-3 vetzuren. Dit gaat je niet alleen helpen bij de artrose maar is goed voor jouw algemene gezondheid.

Hoe eet je meer vette vis?

Als je van plan bent om meer omega-3 vetzuren te eten dan moet je natuurlijk wel weten wat dit precies inhoudt. Vis die vol zitten met omega-3 vetzuren zijn bijvoorbeeld haring, sardien, tonijn, makreel en zalm. Ook schaaldieren zoals kreeft, krab, garnalen, gamba’s en mosselen zitten vol met omega-3 vetzuren.

Er wordt aangeraden om twee porties vette vis per week te eten, hiermee krijg je de juiste hoeveelheden omega-3 vetzuur binnen. Dan is het wel fijn om wat recepten te hebben om deze vette vis of schaaldieren in te verwerken. Vandaar dat wij er enkele voor jou op een rijtje hebben gezet.

Pasta met garnalen

Een snel en makkelijk recept wat je zelfs kunt maken als je weinig tijd hebt is een snelle pasta met groenten en garnalen. Een saus die goed past bij de smaak van garnalen is pesto, wat ook ontzettend makkelijk is om te maken. Hier kun je dan groenten aan toevoegen die jij lekker vindt.

Salade met zalm

Zalm past ontzettend goed in een lekkere maaltijdsalade. Zalm gaat lekker samen met bijvoorbeeld geitenkaas en tomaatjes om er een lunchsalade van te maken. Als je hem als diner wilt eten en je hebt iets nodig wat meer vult dan kun je er altijd wat pasta bij koken en dit bij toevoegen. Met een goede (zelfgemaakte) saladedressing erbij heb je een makkelijk en lekker recept wat ook nog eens goed is voor jouw artrose.

Paella

In een echte paella heb je kip, chorizoworst, garnalen en mosselen. Hier heb je dus al twee soorten schaaldieren die vol zitten met het omega-3 vetzuur waar je naar opzoek bent. Als je hem nog gezonder wilt maken dan kun je de kip ook nog vervangen door een vette vis naar jouw keus. Paella is erg vullend en wordt hiermee dus een bom van omega-3 vetzuur.

Met deze recepten zie je dus dat het mogelijk is om lekker en gezond te koken met veel omega-3 vetzuur in de recepten. Er wordt aangeraden om tweemaal per week vette vis te consumeren, maar dit kunnen dus ook schaaldieren zijn en je kunt ook een keer een portie haring voor de lunch halen. Zo wordt het dus helemaal niet zo lastig om aan die twee keer te komen

Over Maarten de Boer 117 Artikelen
Voor een groot deel hebben we zelf controle over onze eigen gezondheid. Ik ben Maarten de Boer en heb in 2010 ArtroseBlog opgericht. Graag houd ik u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen omtrent gewrichtsklachten.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op