Voeding als medicijn bij artrose

Een goed uitgebalanceerd en voedzaam dieet is belangrijk voor mensen met artrose. De juiste voeding geeft het lichaam de voedingsstoffen die het nodig heeft om verdere schade aan de gewrichten te voorkomen.

Met de juiste voeding kan je ontstekingen bestrijden, botten versterken en het immuunsysteem versterken.

Voedingstips bij artrose

Geen of zeer weinig vlees

Er wordt bij welke gewrichtsaandoening dan ook, vrijwel altijd geadviseerd om geen of zeer weinig vlees te eten. Vlees bevat namelijk veel arachidonzuur, dit vetzuur stimuleert de vorming van ontstekingen. Hiermee voorkom je verdere schade aan het kraakbeen.

Omega vetzuren

Een goede balans tussen omega-6 en omega-3 in je voeding is erg belangrijk voor je gezondheid. Omdat omega-3 ontstekingen remt, terwijl omega-6 de neiging heeft om het ontstekingsproces juist te versnellen. Met een tekort aan omega-3 en een overvloed aan omega-6 in voeding kunnen mensen last krijgen van chronische ontstekingen.

Minder omega-6

Omega-6 vetzuren komen veel voor plantaardige oliën (zoals zonnebloemolie, sojaolie, arachideolie en maïsolie), in bak- en braadvetten, in margarine en halvarine. Deze vetzuren komen ook voor in eieren, gevogelte, vlees en vis.

Het belangrijkste vetzuur in omega-6 heet linolzuur. Wanneer je dit vetzuur via voeding binnenkrijgt, kan je lichaam het omzetten in gamma linolzuur (GLA). Het GLA heeft een goede werking op de gezondheid. Echter, het teveel aan linolzuur uit omega-6 dat niet wordt omgezet naar GLA, zet je lichaam om naar arachidonzuur. Het vetzuur dat ontstekingen stimuleert.

Meer omega-3

Omega-3 vetzuren zitten vooral in vis en in schaal- en schelpdieren. De vette vissoorten zoals makreel, zalm, haring, sardines en forel zijn de belangrijkste bronnen. Witte (magere) vis bevat het ook, maar in minder mate.

Omega-3 is één van de belangrijkste vetzuren die je lichaam nodig heeft. Het helpt je lichaam en je vetverbranding optimaal functioneren en heeft talloze andere gezondheidsvoordelen.

Welk dieet is goed bij artrose?

Onderzoekers hebben verschillende voedingsmiddelen geïdentificeerd die kunnen helpen om de symptomen van artrose te verlichten. Velen van hen zijn te vinden in het mediterraan dieet.

Het nut van glucosamine

Naast pijnverlichting en verbetering van de gewrichtsfunctie, kan langdurig gebruik van glucosamine bij artrose, de aftakeling van gewrichten die door artrose zijn aangetast, vertragen. Het meeste voordeel hebben mensen met knieartrose.

Een gunstig bijkomend effect van een regelmatig glucosamine gebruik is dat het risico op het ontwikkelen van een hartaandoening of een beroerte aanzienlijk verlaagd wordt.

MEER INFORMATIE